התעמלות המוח (Brain GYM)

שיטה זו פותחה לפני 25 שנים ע"י ד"ר פאול דניסון ואשתו גייל (Dr. Paul and Gail Dennison), שניהם פדגוגים חינוכיים, ​במטרה לפתור בעיות של מצבי לחץ וחסימות בלמידה אצל ילדים. היום שיטה זו מיוזמת בעבודה פדגוגית, לספורט, למניעת מצבי לחץ ובעבודה עם קשישים. 

התרגילים של התעמלות המוח הינם תרגילי גוף פשוטים אותן ניתן לשלב בחיי יום יום האישיים, בבית ספר או בעבודה במקצוע. בעזרת התנועות נוצרת זרימת דם מוגברת וע"י כך אספקת חמצן גדולה יותר באזורים מיוחדים של המוח. הודות לכך התאים במערכת העצבים יוצרים תבניות של מסלולים חדשים לצורך קשר ביניהם. 

הבנת ההזדקנות
ההנחה המקובלת בחברתנו גורסת שצמצום היכולת של המוח בגיל מתקדם הוא נורמלי. למזלנו הוכיח מחקר המוח המודרני שזה לא נכון, ניתן לשמור את המוח ברמת יכולת גבוהה עד גיל מתקדם מאוד, בדומה לשרירי הלב או לשרירי השלד.

מה הקשר בין תנועה למוח?
קיימת אמרה: "מי שלא לומד בהיותו צעיר לא ילמד לעולם!"
כי גם סבא עוד יכול ללמוד אם כי קשה לו יותר. המוח בנוי לשינויים לכל אורך החיים, וזה הבסיס ללמידה שכלית. ובכל זאת: מדוע תפקודי הזיכרון נעשים גרועים יותר לעת זקנה? חשוב מזה: איך ניתן למנוע תהליך זה, או לפחות לעכב אותו?
 
הבנת ההזדקנות
ההנחה המקובלת בחברתנו גורסת שצמצום היכולת של המוח בגיל מתקדם הוא נורמלי. למזלנו הוכיח מחקר המוח המודרני שזה לא נכון, ניתן לשמור את המוח ברמת יכולת גבוהה עד גיל מתקדם מאוד, בדומה לשרירי הלב או לשרירי השלד.
 
​השפעת התנועה על המוח
מחקרים שונים הוכיחו שאפילו פעילות גופנית מתונה וקבועה משפרת או שומרת על מצב רוח, יכולת זיכרון ותפקוד המוח אצל אנשים מזדקנים. טיול רגלי נינוח משפר ב - 20% את זרימת הדם במוח.
התרגילים המיוחדים מעודדים את המוח שלנו בכל ממד:
שמאל - ימין (קשר בין שני חלקי המוח שמאל – ימין).
 אחורה – לפנים (קשר בין מוח קדמי לאחורי).
למעלה – למטה (קשר בין המוח הגדול, האמצעי והקטן).

מה הקשר בין תנועה למוח?
קיימת אמרה: "מי שלא לומד בהיותו צעיר לא ילמד לעולם!"
כי גם סבא עוד יכול ללמוד אם כי קשה לו יותר. המוח בנוי לשינויים לכל אורך החיים, וזה הבסיס ללמידה שכלית. ובכל זאת: מדוע תפקודי הזיכרון נעשים גרועים יותר לעת זקנה? חשוב מזה: איך ניתן למנוע תהליך זה, או לפחות לעכב אותו?
 
כמה תוצאות חשובות של מחקרים:
אנשים עם הרגלי תנועה פעילה מראים באופן ברור פחות ירידה ביכולת השכלית מאנשים לא פעילים.
היכולת השכלית אצל גמלאים פעילים (בתנועה) טובה בהרבה משל גמלאים לא פעילים.
​מי שפעיל בספורט 3 פעמים בשבוע לפחות, הסיכון שלו לחלות בדמנציה מופחת באופן ברור.
 
מסקנה: פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע משפרת את היכולות השכליות   
ומפחיתה את סכנתהדמנציה.
איך ניתן להסביר את הקשר בין תנועה ומוח בריא?
פעילות גופנית קבועה מורידה את הסיכון למחלות כגון: שבץ, מחלות של עורקים כלילים (טרומבוזה), סכרת, דיכאונות. מחלות אלה מצמצמות את היכולת השכלית.
​מחקרים של מדעי המוח מראים שתנועה משפרת את זרימת הדם במוח, מגרה את חילוף החומרים במוח, מעודדת את יצירת מרכיבים נירוטרופים (גורמי צמיחה עבור תאי המוח) ובכך מסייעת להיווצרות תאי עצב חדשים. לכן פעילות גופנית קבועה משפרת את מבנה המוח ותפקודו וכתוצאה מכך תהיה השפעה חיובית על היכולת השכלית.
השפעתם של תרגילי "שביל השכל"

התרגילים מפעילים תחומים שונים במוח. ע"י כך משפרים בעיקר את "שיתוף הפעולה" בין שני חלקי המוח, יצירת קישורים חדשים בין תאי המוח והפעלת חושים כגון ראייה ושמיעה. התוצאה היא חשיבה אצל רוב האנשים (צעירים וזקנים) תוך זמן קצר לחשיבה בהירה יותר, לשיפור של הישגים בביה"ס, של ריכוז וזיכרון. על פי רוב האדם נעשה שקט ושקול יותר ושיווי משקלו נעשה יציב יותר.

אימון המוח באמצעות תנועה אצל קשישים
חוקר המוח פרופסור לוץ ינקה (Lutz Janke), פרופסור לנוירו-פסיכולוגיה באוניברטיסת ציריך, אומר על המוח: "Use it or lose it" (עבוד איתו או תאבד אותו). המוח שלנו דומה לשריר. ברגע שמפסיקים לאמן אותו ולאתגר אותו היכולות שלו נחלשותכאשר חושבים על אימון המוח, רוב האנשים קושרים זאת ל-jogging של המוח, סודוקו, משחקי מילים וכו'. פחות ידוע שניתן לאמן את המוח גם בעזרת תרגילים גופניים. ברגע שאנחנו מתנועעים נוצרת הפעלה של תחומים שונים במוח ונוצרים קשרים חדשים בין תאי המוח. תהליך זה נקרא גמישות (Plasticity) של המוח.

מסקנות
התעמלות מוח הינה שיטה פשוטה אך יעילה מאוד בכדי לעורר מקורות ש"נרדמו" אצל קשישים, צעירים או מבוגרים יותר, או בכדי להתגבר על מגבלות קיימות. כאשר מבצעים את התרגילים מחוץ לבית באוויר הצח, התועלת גדולה יותר עקב קליטה מוגברת של חמצן.
מספרי חירום
לחצי/י כאן >>

טלפון: 08-9987521/19
פקס: 08-9987520
דוא"ל: ​niranave@bezeqint.net 

כתובת למשלוח דואר:
העמותה למען הזקן באשכול
ד.נ.נגב 8546500
שעות פעילות:
ימים א'-ה'
08:00-15:00 
שעות פעילות:
ימים א'-ה'
08:30 - 15:30
clock, clock, time, schedule
!
כתובת למשלוח דואר:
העמותה למען הזקן באשכול
ד.נ.נגב 8546500
location, location, map, marker, pin

טלפון: 08-9987521/19
פקס: 08-9987520
דוא"ל: ​niranave@bezeqint.net 

מספרי חירום
לחצי/י כאן >>